ΣΧΟΛΙΑ

ΧΡΗΣΗ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ.
Παρακαλώ καταθέστε τις έως και σήμερα γνώσεις σας για τη χρήση Υπολογιστών στο Νηπιαγωγείο.

14 σχόλια:

  1. ΚΟΥΡΟΥ ΝΕΔΙΓΙΕ (ΑΡ.Μ:4227)

    Η χρήση υπολογιστών στο νηπιαγωγείο είναι απαραίτητη,και βοηθάει πολύ τα παιδιά,γιατι τα παιδιά σε αυτήν την ηλικ'ια μαθένουν πολυ πιο εύκολα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μοδινού Παναγιώτα ΑΜ:4494

    Στην σημερινή εποχή της ραγδαίας ανάπτυξης της τεχνολογίας τα παιδιά πρέπει από μικρή ηλικία να έρθουν σε επαφή με τους Η/Υ καθώς η γνώση τους είναι απαραίτητη στις μέρες μας. Υπάρχουν πάρα πολλά προγράμματα που μπορούν να βοηθήσουν την εκπαίδευση ενός παιδιού μέσω του υπολογιστή. Μελέτες που έχουν γίνει έχουν αποδείξει ότι η χρήση του Η/Υ ακόμα και στα παιχνίδια αυξάνουν τα αντανακλαστικά και τη διαύγεια του εγκεφάλου. Η χρήση τους όμως πρέπει να γίνετε με προσοχή καθώς η υπερβολική χρήση δημιουργεί σοβαρά προβλήματα και κινδύνους. Τα παιδιά σε αυτή τη ηλικία είναι ευάλωτα και επηρεάζονται εύκολα. Δεν πρέπει να βρίσκονται όλη μέρα μπροστά από μια οθόνη αλλά να ασχολούνται και με άλλες εποικοδομητικές δραστηριότητες όπως να κάνουν φιλίες με άλλα παιδιά, παιχνίδια έξω στην αυλή, χορό, μουσική, ζωγραφική. Άρα εναπόκειται στο νηπιαγωγό να κρατήσει μια ισορροπία ανάμεσα στη χρήση του Η/Υ και της παραδοσιακής εκπαίδευσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Παπανικολάου Σεβαστή Α.Μ. 4167

    Στις μέρες μας, έχει γίνει επιτακτική η ανάγκη της χρήσης του Η/Υ σε όλους τους τομείς, ακόμη και στο νηπιαγωγείο!
    Οι Η/Υ, με τις διάφορες εφαρμογές που προσφέρουν, δίνουν τη δυνατότητα στους νηπιαγωγούς να συνδυάσουν δημιουργικά την εκπαίδευση με τη διασκέδαση. Έτσι, τα παιδιά μαθαίνουν χρήσιμα πράγματα για τη μετέπειτα ζωή τους και παράλληλα εξοικειώνονται με την τεχνολογία σε πολύ μικρή ηλικία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ρέτζιου Ελευθερία Α.Μ. 4528
    Οι δραστηριότητες με τον Η/Υ συμβάλλουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών της προσχολικής ηλικίας, στην εξικοίωση με τις νέες τεχνολογίες, τον προγραμματισμό και την εκμάθηση νέων εννοιών.Βασικο ρόλο για τη σωστή χρήση του υπολογιστή στο νηπιαγωγείο παιζει ο παιδαγωγός,ο οπόίος οφείλει να χρησιμοποιεί προγράμματα προσαρμοσμένα στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΣΤΑΜΕΛΟΥ ΑΝΔΡΙΑΝΑ Α.Μ.4188

    Οι υπολογιστές και το διαδίκτυο έχουν καταλάβει σημαντική θέση στο
    μεγαλύτερο μέρος της εκπαίδευσης στην Ελλάδα, ωστόσο η χρήση τους
    στην Προσχολική Εκπαίδευση βρίσκεται ακόμα σε αρχικό στάδιο. Παρόλο
    που το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.)
    επεκτείνει τη διδασκαλία και τη χρήση της Πληροφορικής στο Νηπιαγωγείο,
    λίγα είναι τα Νηπιαγωγεία στην Ελλάδα που χρησιμοποιούν τον υπολογιστή
    στην εκπαιδευτική διαδικασία και δίνεται η δυνατότητα στα παιδιά να
    έρθουν σε μια πρώτη επαφή με τις Νέες Τεχνολογίες. Η επιτυχής ένταξη
    της Πληροφορικής στο Νηπιαγωγείο συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με τις
    γνώσεις και στάσεις των νηπιαγωγών για τη χρήση του υπολογιστή στη
    προσχολική τάξη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Είναι γνωστό ότι η μάθηση αρχίζει από πολύ μικρή ηλικία, ακόμη από την εμβρυϊκή ηλικία. Αυτό όμως που θα μας απασχολήσει είναι η νηπιακή ηλικία. Τα παιδιά έρχονται στο νηπιαγωγείο με πολλές γνώσεις, σε μερικές περιπτώσεις “εξειδικευμένες”. Αυτό φαίνεται μετά την προσαρμογή των πρώτων ημερών και την εξοικείωση τους με το περιβάλλον του νηπιαγωγείου. Κάθε παιδί κουβαλάει το δικό του υλικό όχι μόνο στον ψυχοσυναισθηματικό τομέα αλλά και στον νοητικό τομέα.
    Τα οπτικοακουστικά μέσα είναι εργαλεία με τα οποία τα παιδιά της σημερινής εποχής έρχονται σε επαφή και τα γνωρίζουν ήδη από την οικογένειά τους, το χώρο του σπιτιού τους και μάλιστα από πολύ μικρή ηλικία (ίσως ακόμη και τη βρεφική). Ένα από αυτά τα μέσα είναι και ο Η/Υ τον οποίο σε καμμιά περίπτωση δεν μπορούμε και δεν πρέπει να παραβλέψουμε. Υπάρχουν θετικές και αρνητικές στάσεις απέναντί του τόσο από γονείς, όσο και από εκπαιδευτικούς. Με την κατάλληλη αξιοποίησή του όμως μπορεί να γίνει ένας πόλος πλουτισμού και εμπλουτισμού της γνώσης, της μάθησης, της διαπαιδαγώγησης. Μπορεί να καλύψει κάποιες ανάγκες του παιδιού που σε διαφορετικές περιπτώσεις θα ήταν αδύνατο να γίνει (Φυσικές επιστήμες).
    Για τα περισσότερα παιδιά ο όρος Η/Υ δεν είναι άγνωστος, καταλαβαίνουν και γνωρίζουν καλά τι σημαίνει όταν τον ακούν, μα κυρίως όταν τον συναντούν . Είναι γνωστό ότι τα παιδιά αυτής της ηλικίας έχουν ένα ευρύ φάσμα από οπτικές και ακουστικές εικόνες, που μπορούν να τις αναγνωρίζουν και να τις χρησιμοποιούν χωρίς όμως να είναι σε θέση να τις περιγράψουν με λόγια.
    Σε αρκετά σπίτια σήμερα συναντούμε τον Η/Υ, διότι αποτελεί ένα εργαλείο της καθημερινότητας. Εκτός όμως από τη γνωστή του μορφή, υπάρχει και υπό τύπου παιχνιδιού, που ίσως καθόλου δεν είναι έτσι. Δηλαδή , ακόμη και αυτός ο Η/Υ - παιχνίδι, είναι μια μικρογραφία του κανονικού Η/Υ. Έχει τα κύρια χαρακτηριστικά, όπως, οθόνη, πληκτρολόγιο, ποντίκι, λογισμικό κλπ. Το παιδί αποκτά μια εξοικείωση μαζί του, με το ποντίκι με τη λειτουργία του, τις ικανότητές του, το τι και πως μπορεί να προσφέρει. Επομένως δεν μπορούμε να πούμε πως τον αντικρίζει για πρώτη φορά στο χώρο του νηπιαγωγείου. Αυτό που κυρίως περιμένει, είναι η στιγμή που θα καθίσει μπροστά του για να `` παίξει`` , όπως θα έπαιζε με ένα άλλο παιχνίδι. Αυτό δε σημαίνει πως τον αντιμετωπίζει ως ένα απλό διασκεδαστικό μέσο για ψυχαγωγία, αλλά ως ένα μέσο μέσα από το οποίο υπάρχει η δυνατότητα να εκφράσει την φαντασία του, την δημιουργική του σκέψη. Είναι ένα μέσο που τελικά συμβάλλει στην εκπαίδευση και αγωγή των παιδιών, είναι ένα μέσο που θα πρέπει να ενσωματωθεί στο υπόλοιπο υλικό της τάξης του νηπιαγωγείου, συμπληρώνοντας ένα πλούσιο περιβάλλον που να ερεθίζει και να παρακινεί τα νήπια σε απασχόληση, ώστε η τάξη να γίνει ένας χώρος ψυχολογικής εγρήγορσης του παιδιού (Φράγκος 1995).
    Τα παιδιά όταν έρχονται στο νηπιαγωγείο, βλέπουν τον Η/Υ ως ένα μέσο ψυχαγωγίας και διασκέδασης, σαν μια τηλεόραση ή σαν ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι. Η περαιτέρω αντίληψη που θα δημιουργήσουν στο μυαλό τους για τον υπολογιστή, εξαρτάται από την αντίληψη των νηπιαγωγών, την υποστήριξη και την στάση τους. Έτσι , αν η χρήση του (προς αποφυγή τεχνικών προβλημάτων ) γίνεται με περιοριστικούς κανόνες που κρύβουν φόβο, επικινδυνότητα και διστακτικότητα, η οικοδόμηση της αντίληψης θα είναι ανάλογη και τα παιδιά νιώθουν αδύναμα να τον χειριστούν. Όταν όμως ο υπολογιστής προσεγγίζεται με κλίμα ελευθερίας, παρέχοντας στα παιδιά γνώσεις για την `` ασφαλή `` χρήση του, τότε γίνεται ένα εργαλείο με το οποίο μπορούν να πειραματιστούν, να τολμήσουν, να δοκιμάσουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Παρόλα αυτά απαιτείται μια γνωριμία του Η/Υ και των παρελκομένων του με τα παιδιά όταν θα έρθουν στο νηπιαγωγείο. Η παρουσίαση θα πρέπει να είναι άμεση και αναλυτική. Δηλαδή, να εξηγηθεί στα παιδιά η χρησιμότητα του κάθε εξαρτήματος, καθώς και να δίνονται λύσεις στις απορίες τους. Καλό θα ήταν να γίνουν μερικές δραστηριότητες για την εξοικείωση με τον υπολογιστή, όπως απεικόνισή του στο χαρτί από τα παιδιά ή κάποιο παιχνίδι δραματοποίησης, με θέμα τον υπολογιστή. Η εξοικείωση πρωταρχικά με κάθε εξάρτημα ξεχωριστά και κατόπιν με όλο το σύστημα του υπολογιστή ως σύνολο, θα βοηθήσει τα παιδιά να τον χειριστούν με μεγαλύτερη αισιοδοξία και διάθεση. Από έρευνα που έγινε σε Ελληνικά νηπιαγωγεία, διαπιστώθηκε πως τα νήπια χειρίζονταν με άνεση λογισμικά για παιδιά νηπιακής ηλικίας, ακολουθώντας απλές οδηγίες.
    Άλλωστε ο νομοθέτης είναι σαφής στους σκοπούς της εισαγωγής του Η/Υ στο νηπιαγωγείο. Σύμφωνα με το νέο αναλυτικό πρόγραμμα του νηπιαγωγείου «σκοπός της εισαγωγής της πληροφορικής στο νηπιαγωγείο είναι να εξοικειωθούν τα παιδιά με απλές βασικές λειτουργίες του υπολογιστή και να έλθουν σε μια πρώτη επαφή με διάφορες χρήσεις του, ως εποπτικού μέσου διδασκαλίας καθώς και ως εργαλείου ανακάλυψης, δημιουργίας και έκφρασης στο πλαίσιο των καθημερινών τους δραστηριοτήτων.»*1
    Είναι παραδεκτό από όλους πως η εκπαίδευση και αγωγή των παιδιών πραγματοποιείται μέσα από την ενεργητική τους συμμετοχή στα πεπραγμένα της τάξης, της ομάδας. Η ενεργητική τους συμμετοχή επιδιώκεται και ενισχύεται από την πρώτη κιόλας ημέρα παρουσίας τους στο χώρο του νηπιαγωγείου, ξεκινώντας από τη διαμόρφωση του χώρου της αίθουσας και φτάνοντας μέχρι την οργάνωση, το σχεδιασμό, την διεξαγωγή και την αξιολόγηση των δραστηριοτήτων. Μέσα από μια τέτοια διαδικασία τα παιδιά θα εκφράσουν την δυναμικότητα που κρύβουν μέσα τους, θα ενεργήσουν και τελικά θα μάθουν.
    Με λίγα λόγια είναι σημαντικό η δημιουργία από τον/την νηπιαγωγό κατάλληλου περιβάλλοντος που να βοηθά και να υποστηρίζει την ανάπτυξη των παιδιών. Ένας χώρος μέσα στην αίθουσα, αφού τα περισσότερα νηπιαγωγεία δεν διαθέτουν βοηθητική, δομημένος με υλικά νέων τεχνολογιών. Ένα περιβάλλον κατάλληλο για την ανάπτυξη καλών διαπροσωπικών σχέσεων και πλούσιο στην υλικοτεχνική του υποδομή για την ανάπτυξη δεξιοτήτων και ικανοτήτων των παιδιών, με μια βιωματική προσέγγιση. Ένα περιβάλλον που θα είναι ενταγμένος και ο Η/Υ, όχι όμως σαν ένα διακοσμητικό στοιχείο, αλλά σαν ένα λειτουργικό κομμάτι, με εύκολη και ελεύθερη πρόσβαση για τα παιδιά. Αυτό δεν σημαίνει σε καμιά περίπτωση καταχρηστική και παθητική χρησιμοποίησή του. Κάθε πρόσβαση στον Η/Υ θα πρέπει να είναι ουσιαστική, να συνοδεύεται από ενδιαφέρον, περιέργεια και συνέχεια (αξιοποίηση κάποιας δραστηριότητας) των παιδιών και ποιοτικό έλεγχο (έντεχνο και διακριτικό) του/της νηπιαγωγού.
    Η μοντέρνα εκδοχή του ``προικισμένου μαθητή`` έρχεται να εστιαστεί στη δημιουργική εργασία που όμως πλαισιώνεται από την δημιουργική, συγκλίνουσα και αποκλίνουσα σκέψη. Βασικοί παράμετροι που θα πρέπει στο βαθμό που μπορούν να πραγματοποιηθούν, να αρχίσουν να καλλιεργούνται από το νηπιαγωγείο. Αυτό βέβαια μπορεί να γίνει με την ποιοτική αναβάθμιση της εκπαίδευσης, ώστε να μπορούν να αξιοποιηθούν οι δυνατότητες και ικανότητες των παιδιών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. (συνέχεια)
    Ο προβληματισμός σχετικά με τη χρήση και την αποτελεσματικότητα των ηλεκτρονικών υπολογιστών στην εκπαίδευση ισχύει για όλα τα ηλικιακά επίπεδα. Οι ισχυρότερες αμφιβολίες όμως αφορούν στην πρώτη παιδική ηλικία, από 3-8 ετών. Μπορούν τα μικρά παιδιά, φυσιολογικά και γνωσιολογικά, να χρησιμοποιήσουν τους υπολογιστές; Μήπως αυτή η χρήση παρεμποδίσει την κοινωνική τους εξέλιξη; Μπορούν οι υπολογιστές να τα βοηθήσουν να αποκτήσουν δεξιότητες και να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα; Σε όλα αυτά τα ερωτήματα η έρευνα δεν έχει απαντήσει ακόμη οριστικά. Εντούτοις, από τη δημοσίευση της έρευνας Brady & Hill (1984) έχουμε σημαντική αύξηση της γνώσης μας για όλα αυτά.
    Η κατάλληλη ηλικία παρόλο που τα μεγαλύτερα παιδιά δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους υπολογιστές, δεν υπάρχει λόγος να μην ασχοληθούν μαζί τους και τα παιδιά της πρώτης νηπιακής ηλικίας (3-5 ετών). Η έρευνα δεν έχει ανακαλύψει μεγάλες διαφορές μεταξύ των μεγαλύτερων και μικρότερων νηπίων, αν και τα τρίχρονα χρειάζονται περισσότερο χρόνο να εξοικειωθούν με το πληκτρολόγιο απ’ ότι τα πεντάχρονα. Παρόλα αυτά, ακόμη και ένα δίχρονο παιδάκι θα μπορούσε να έλθει σε επαφή μ’ ένα απλό πρόγραμμα που απαιτεί απλώς το κτύπημα κάποιων πλήκτρων, μόνο και μόνο για να εξοικειωθεί με τον υπολογιστή και τη χρήση του. Επιπλέον, μία βασική ερώτηση των νηπιαγωγών και όσων ασχολούνται με την προσχολική ηλικία είναι το αν είναι οι υπολογιστές κατάλληλοι αναπτυξιολογικά για τα μικρά παιδιά. Εκφράζεται μάλιστα η άποψη πως τα παιδιά θα πρέπει να έχουν φτάσει στο επίπεδο των ανωτέρων νοητικών λειτουργιών πριν αρχίσουν να δουλεύουν με τους υπολογιστές. Η πρόσφατη έρευνα, πάντως, απέδειξε ότι τα νήπια είναι πιο ικανά απ’ ότι φανταζόμασταν και μπορούν να επιδείξουν, υπό ορισμένες συνθήκες, ικανότητα σκέψης που παραδοσιακά θεωρείται συγκροτημένη. Οι Rohwer, Ammon & Grammer (1974) το έθεσαν ως εξής: «Τα παιδιά παγκοσμίως δεν ξυπνούν στα έβδομα τους γενέθλια για ν’ ανακαλύψουν πως έφτασαν στην εποχή της συγκροτημένης λειτουργίας της σκέψης». Ακόμη, σύμφωνα με την έρευνα αυτή η πληροφορική στο νηπιαγωγείο στηρίζει την εκπαιδευτική διαδικασία με τους υπολογιστές, οι οποίοι αποτελούν εποπτικό μέσο κι εκπαιδευτικό εργαλείο με πολλές και ευρείες δυνατότητες. Συγκεκριμένα τα νήπια εξοικειώνονται με τομείς, όπως η συναισθηματική έκφραση, η εξειδικευμένη δράση μέσα από τη χρήση του πληκτρολογίου και του ποντικιού, η ικανότητα σχηματισμού λογικών κατηγοριών, διάκρισης σχέσεων, αντίδρασης σε διαφορετικά ερεθίσματα και χειρισμού εννοιών. Η διδασκαλία των νηπίων πραγματοποιείται και στα ελληνικά και στα αγγλικά και σε ειδικά διαμορφωμένο εργαστήριο Πληροφορικής χρησιμοποιώντας επιλεγμένο εκπαιδευτικό λογισμικό. Σχετική είναι και η ένσταση που στηρίζεται στην ανάγκη της ύπαρξης ικανότητας αναγνώρισης και χρήσης συμβόλων που είναι απαραίτητη για να δουλέψει κανείς με υπολογιστή. Η ένσταση αυτή βέβαια αγνοεί ότι πολλές δραστηριότητες των παιδιών αυτής της ηλικίας είναι συμβολικές. Επικοινωνούν με χειρονομίες και με ομιλία και χρησιμοποιούν τα σύμβολα στο παιχνίδι και στην καλλιτεχνική δημιουργία. Έτσι, μάλλον ωφελούνται από τη χρήση προγραμμάτων στον υπολογιστή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. (συνέχεια)
    Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής είναι ένα από τα σημαντικότερα μέσα της τεχνολογικής εποχής μας, το οποίο έχει επηρεάσει ιδιαίτερα την ζωή μας. Τον συναντάμε καθημερινά σε δημόσιες υπηρεσίες, εταιρίες, καταστήματα, εκδοτικούς οίκους κτλ. Να προσφέρει, στους ανθρώπους που τον χειρίζονται, πολύτιμη βοήθεια και να τους εξοικονομεί χρόνο, ώστε να γίνουν πιο παραγωγικοί.
    Αναπόφευκτα, λοιπόν, τα τελευταία χρόνια, ο ηλεκτρονικός υπολογιστής έχει εισχωρήσει και στην εκπαίδευση. Μάλιστα όπως χαρακτηριστικά τόνισε ο Papert, ένας από τους γνωστότερους ερευνητές στο χώρο της εκπαίδευσης με ηλεκτρονικό υπολογιστή και εμπνευστής της γλώσσας προγραμματισμού Logo, ο ηλεκτρονικός υπολογιστής είναι τόσο σημαντικό εργαλείο για τα παιδιά της τεχνολογικής εποχής, όσο το μολύβι και το χαρτί για τα παιδιά της προηγούμενης γενιάς. Η διαπίστωση αυτή δεν πρέπει να μας εκπλήσσει, αν λάβει κανείς υπόψη του ότι τα περισσότερα από τα σημερινά νήπια πρόκειται να ασκήσουν επαγγέλματα, άμεσα συνδεδεμένα με τη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή.
    Παρά το γεγονός ότι το νέο αυτό εργαλείο μάθησης χρησιμοποιείται για μικρό χρονικό διάστημα, αποτελέσματα ερευνών έδειξαν ότι ο ηλεκτρονικός υπολογιστής μπορεί να επιφέρει αλλαγές στην εκπαίδευση. Αυτός είναι και ο λόγος που τον τελευταίο καιρό παρατηρείται ένα αυξανόμενο ενδιαφέρον για την εισαγωγή της νέας τεχνολογίας σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες.
    Ειδικότερα για τη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή στην προσχολική ηλικία έχουν διατυπωθεί κατά καιρούς ορισμένες επιφυλάξεις και ανησυχίες, αλλά και αντικρουόμενες απόψεις.
    Πρώτα από όλα, κάποιοι είναι κατά της χρήσης του ηλεκτρονικού υπολογιστή στην προσχολική ηλικία επειδή πιστεύουν ότι τα παιδιά πρέπει να έχουν φτάσει στο τρίτο στάδιο του Piaget, δηλαδή αυτό των συγκεκριμένων ενεργειών, για να ασχοληθούν με κάτι συμβολικό και αφηρημένο, όπως είναι ο ηλεκτρονικός υπολογιστής. Μέχρι τότε, σύμφωνα με την άποψή τους, τα παιδιά πρέπει να έχουν εμπειρίες μόνο με συγκεκριμένα αντικείμενα. Κι αυτό διότι, αν δεν προηγηθούν οι εμπειρίες αυτές, «βιάζουμε» το παιδί να περάσει στο επόμενο στάδιο ανάπτυξής του, χωρίς απαραίτητα αυτή η ταχύτητα να αποτελεί και την καλύτερη λύση.
    Από την άλλη πλευρά, οι υποστηρικτές της χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών σε αυτή την ηλικία αντικρούουν αυτή την άποψη με τα εξής επιχειρήματα: α) η προσχολική ηλικία είναι η πλέον κατάλληλη για την εισαγωγή του παιδιού σε οποιαδήποτε καινοτομία, όπως είναι ο ηλεκτρονικός υπολογιστής, β)πολλές δραστηριότητες που πραγματοποιούνται κατά την προσχολική ηλικία είναι και αυτές συμβολικές (π.χ. συμβολικό παιχνίδι, τραγούδι, εικόνες κ.λπ.), γ) παρόλο που δεν προβλέπεται η «διδασκαλία» ανάγνωσης, γραφής και μαθηματικών στην προσχολική ηλικία, εντούτοις τα νήπια απασχολούνται με προαναγνωστικές, προγραφικές και προμαθηματικές δραστηριότητες. Επομένως γιατί να μην απασχολούνται και με δραστηριότητες με ηλεκτρονικό υπολογιστή?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Άλλη ανησυχία που έχει εκφραστεί είναι ότι στις δραστηριότητες με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή τα παιδιά απλώς βλέπουν τα αντικείμενα χωρίς να μπορούν να τα πιάσουν , ενώ συγχρόνως περιορίζεται η κινητικότητά τους. Όμως, η άλλη πλευρά υποστηρίζει ότι τα παιδιά και σε άλλες δραστηριότητες του νηπιαγωγείου δεν έχουν οπτική επαφή με τα αντικείμενα ούτε ευκαιρίες για κίνηση(π.χ. κατά τη διήγηση μιας ιστορίας).
    Επίσης έχει διατυπωθεί η ανησυχία ότι ο ηλεκτρονικός υπολογιστής αποσπά πολύτιμο χρόνο από το παιχνίδι και τις άλλες κοινωνικές εκδηλώσεις που παίζουν μεγάλο ρόλο για την ανάπτυξη του παιδιού. Από την άλλη πλευρά υποστηρίζεται ότι ο ηλεκτρονικός υπολογιστής δεν αντικαθιστά το παιχνίδι αλλά το συμπληρώνει (μπορεί μάλιστα να προκαλέσει και ένα ερέθισμα για συμβολικό παιχνίδι) και ότι η ενασχόληση με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή είναι μία δραστηριότητα η οποία προάγει ιδιαίτερα την κοινωνικότητα του παιδιού στο νηπιαγωγείο, δεδομένου ότι τα παιδιά, όταν χειρίζονται αυτό το μηχάνημα, δουλεύουν συλλογικά και όχι ατομικά και υπάρχει πλούσια λεκτική επικοινωνία μεταξύ τους.
    Άλλο επιχείρημα των πολεμίων της χρήσης του ηλεκτρονικού υπολογιστή κατά την προσχολική ηλικία είναι ότι περιορίζει τη δημιουργικότητα του παιδιού και τη δυνατότητά του να παίρνει αποφάσεις. Η άλλη πλευρά υποστηρίζει ότι αν συμβαίνει κάτι τέτοιο, αυτό οφείλεται στην ακαταλληλότητα του προγράμματος για το συγκεκριμένο παιδί (ηλικία, ανάγκες και ενδιαφέροντα) και όχι στον υπολογιστή.
    Ακόμα, όσοι είναι αντίθετοι στη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή στην προσχολική ηλικία ισχυρίζονται ότι η ενίσχυση που δέχεται το παιδί από τον ηλεκτρονικό υπολογιστή δεν συγκρίνεται με ένα «μπράβο» ή ένα χάδι από την/τον νηπιαγωγό. Η άλλη πλευρά υποστηρίζει ότι η θετική ενίσχυση του υπολογιστή (π.χ. ένα αρκουδάκι που χοροπηδάει) ενθουσιάζει τα παιδιά και τα ωθεί να ξαναπροσπαθήσουν. Επίσης, η αρνητική ενίσχυση από τον υπολογιστή (π.χ. το αρκουδάκι που είναι στενοχωρημένο) δεν λειτουργεί ανασταλτικά για τα νήπια, αλλά αντίθετα τα παροτρύνει για να ξαναδοκιμάσουν.
    Στα επιπλέον επιχειρήματα εκείνων που δεν συνιστούν τη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή κατά την προσχολική ηλικία προστίθενται και τα εξής: α) το κόστος του υπολογιστή και των προγραμμάτων του, β) το ότι δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί χωρίς τη βοήθεια της/του νηπιαγωγού και γ) το ότι οι νηπιαγωγοί δεν είναι κατάλληλα εκπαιδευμένες/οι και ίσως δεν διαθέτουν τις απαραίτητες ικανότητες για τη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή.
    Όμως και αυτά τα επιχειρήματα τα έχουν αντικρούσει με τις εξής απόψεις: α) το κόστος του υπολογιστή και των προγραμμάτων του μειώνεται συνεχώς, με αποτέλεσμα να καθίστανται όλο και περισσότερο προσιτά, β)το ότι ο ηλεκτρονικός υπολογιστής δε μπορεί να χρησιμοποιηθεί χωρίς τη βοήθεια της/του νηπιαγωγού, τουλάχιστον στο αρχικό στάδιο, είναι γεγονός, ωστόσο, το ίδιο συμβαίνει και με άλλες δραστηριότητες (π.χ. ομαδικά παιχνίδια), στις οποίες η παρουσία της/του νηπιαγωγού είναι απαραίτητη και χρειάζονται πολλές επαναλήψεις, μέχρις ότου τα παιδιά να είναι σε θέση να συνεχίσουν μόνα τους, γ) οι νηπιαγωγοί, όντως δεν είναι κατάλληλα προετοιμασμένες/οι για τη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή, μπορούν, όμως, να εκπαιδευθούν, σε σύντομο χρονικό διάστημα, διότι δε χρειάζεται να αποκτήσουν γνώσεις προγραμματισμού, αλλά απλά να μάθουν να χρησιμοποιούν συγκεκριμένα προγράμματα. Άλλωστε η άποψη αυτή ενισχύεται με το επιχείρημα ότι ελάχιστοι γνωρίζουν τα μέρη της μηχανής ενός αυτοκινήτου, αλλά οι περισσότεροι ξέρουμε να οδηγούμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Τέλος, ένας βασικός ισχυρισμός των πολεμίων της χρήσης του ηλεκτρονικού υπολογιστή κατά την προσχολική ηλικία είναι ότι το μηχάνημα αυτό βλάπτει την όραση των παιδιών και ενδέχεται να τα εκθέσει σε ραδιενέργεια. Η άλλη πλευρά τους αντικρούει λέγοντας ότι κανένας κίνδυνος για την υγεία του παιδιού που χρησιμοποιεί ηλεκτρονικό υπολογιστή δεν έχει τεκμηριωθεί επιστημονικά μέχρι στιγμής. Άλλωστε η άποψη αυτή ενισχύεται περαιτέρω και με το επιχείρημα ότι ο υπολογιστής σε αυτήν την ηλικία χρησιμοποιείται πολύ περιορισμένα.
    Επιπλέον, οι υποστηρικτές της χρήσης του ηλεκτρονικού υπολογιστή στην προσχολική ηλικία βλέπουν ως θετικά στοιχεία του τα εξής: α)τη δυνατότητα εξατομίκευσης της παρεχόμενης εκπαίδευσης, αφού το κάθε παιδί μπορεί να δουλεύει στο δικό του επίπεδο (γεγονός που επιπλέον καθιστά τον υπολογιστή εξαιρετικό εργαλείο για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες), β) την αμεσότητα, την ταχύτητα, την ακρίβεια και τις εναλλακτικές λύσεις των απαντήσεων που διαθέτει, γ)την υπομονή του (περιμένει την απάντηση του παιδιού επ’ άπειρον και του δίνει την ευκαιρία να ξαναπροσπαθήσει και να βρει με την ησυχία του τη σωστή απάντηση), δ) τη μνήμη του και τη δυνατότητα να χρησιμοποιηθεί με πολλούς τρόπους και ε) ότι δεν κρίνει και επομένως δεν φοβίζει τα παιδιά, ενώ αντίθετα βοηθάει την ανάπτυξη της αυτονομίας και της αυτοεκτίμησής τους (αφού έχουν την αίσθηση ότι είναι ικανά να τα καταφέρουν).
    Τέλος, οι υποστηρικτές της χρήσης του ηλεκτρονικού υπολογιστή ισχυρίζονται ότι όσο νωρίτερα ασχοληθούν τα παιδιά και των δύο φύλων με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή τόσο μειώνονται οι πιθανότητες δημιουργίας κοινωνικών στερεοτύπων, τα οποία ενθαρρύνουν κυρίως τα αγόρια στη χρήση του υπολογιστή. Πολλές μελέτες σχετικές με τη χρήση του υπολογιστή από μικρά παιδιά δείχνουν ότι δεν υπάρχουν σημαντικές διαφορές ανάμεσα στα δύο φύλα, ενώ επιπλέον αποδεικνύουν ότι αγόρια και κορίτσια απολαμβάνουν εξίσου την ενασχόλησή τους με αυτόν.
    ΤΕΛΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Σοφία Κρικώνη Α.Μ 3885

    Οι δραστηριότητες με την χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών στο νηπιαγωγείο είναι πλέον ένα πολύ σημαντικό μέσο μάθησης για τα νήπια. Η εξοικείωση των παιδιών με τους H/Y βοηθά πολύ στην ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών αλλά ταυτόχρονα συμβάλλει θετικά και στη διδασκαλία των διαφόρων επιστημών όπως για παράδειγμα είναι τα μαθηματικά, οι φυσικές επιστήμες κ.α Τέλος είναι ένα πολύ χρήσιμο παιδαγωγικό εργαλείο για τους νηπιαγωγούς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Χριστιά Παρασκευή Α.Μ 3766
    Οι μεγάλες απαιτήσεις της κοινωνίας μας επιβάλλουν την εξοικείωση των παιδιών που φοιτούν στο νηπιαγωγείο με τη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή. Η σύνδεση της διδασκαλίας με την τεχνολογία βοηθά τα παιδιά στην ανάπτυξη της δημιουργικότητάς τους, στην καλλιέργεια της κριτικής τους σκέψης, στη δημιουργική απασχόλησή τους. Τα παιδιά αναπτύσσουν την αυτονομία τους και διευρύνουν τις δεξιότητες και τα ενδιαφέροντά τους. Μπορούν να μαθαίνουν νέα πράγματα καθώς το ίντερνετ είναι δυνατό να τους προσφέρει νέες γνώσεις. Έχουν τη δυνατότητα να διαβάζουν παραμύθια, να κάνουν ασκήσεις, να ζωγραφίζουν, να μαθαίνουν σχέδιο , να παίζουν παιχνίδια και να επικοινωνούν με συνομηλίκους τους. Η ενασχόληση με τον η/υ χρησιμεύει και στα παιδιά με ειδικές ανάγκες. Υπάρχουν ειδικά προγράμματα που τους παρέχουν την ευκολία να μαθαίνουν νέα πράγματα και να κάνουν καλύτερη τη ζωή τους.
    Η χρήση του η/υ είναι θεμιτό να μην είναι αλόγιστη καθώς ελλοχεύουν φοβεροί κίνδυνοι. Ο σημαντικότερος κίνδυνος είναι η απομόνωση , ο εγκλωβισμός τους σε μια ιδεατή πραγματικότητα, ο εθισμός τους. Οι κίνδυνοι αυτοί όμως μπορούν να εξαλειφθούν με την έγκυρη ενημέρωση. Οικογένεια και σχολείο είναι δυνατόν να συμβάλλουν καθοριστικά στην εποικοδομητική χρήση του η/υ απο τα παιδιά έτσι ώστε να προωθείται η αυτενέργειά τους και η δημιουργική τους απασχόληση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Κανερνή Νεφέλη-Διονυσία Α.Μ 4251

    Στο χώρο της προσχολικής εκπαίδευσης υπάρχουν αμφισβητήσεις αναφορικά με την ένταξη
    του υπολογιστή στην παιδαγωγική πράξη. Τα θεωρητικά και ερευνητικά πορίσματα όμως
    συγκλίνουν στο ότι οι υπολογιστές αποτελούν τα αναπτυξιακά κατάλληλα τεχνολογικά μέσα στην
    προσχολική ηλικία και ότι οι τεχνολογίες μπορούν να αξιοποιηθούν ώστε να υποστηρίξουν και να
    ενθαρρύνουν την ανάπτυξη και τη μάθηση των παιδιών αυτής της ηλικίας.
    Ο υπολογιστής μπορεί να αποτελέσει κίνητρο, εργαλείο μάθησης και διερεύνησης,
    επικοινωνιακό μέσο, εποπτικό εργαλείο, μέσο συνεργασίας των παιδιών τόσο μεταξύ τους όσο και
    με ενήλικες, εργαλείο ανακάλυψης και πειραματισμού, μέσο ενίσχυσης της αυτοεκτίμησης των
    παιδιών και σύγκλισης κοινωνικών διαφορών και δεξιοτήτων (Τsitouridou and Vryzas, 2001).
    Πρέπει βέβαια να γίνει σαφές ότι η χρήση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των
    Επικοινωνιών (ΤΠΕ) οφείλει να λειτουργεί συμπληρωματικά στο σχεδιασμό και την υλοποίηση
    των στόχων της προσχολικής εκπαίδευσης και όχι να αντικαθιστά τις άλλες δημιουργικές
    δραστηριότητες των νηπίων όπως το παιχνίδι, τη ζωγραφική, κλπ.
    Επιπλέον, ο παιδαγωγός πρέπει να έχει την απαιτούμενη εκπαίδευση και διαρκή κατάρτιση
    ώστε να είναι σε θέση να υλοποιεί τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό του με την παιδαγωγική
    αξιοποίηση των ΤΠΕ και να τις ενσωματώνει κατάλληλα στην εκπαιδευτική διαδικασία.
    Όσον αφορά στην προσχολική ηλικία, ως αναπτυξιακά κατάλληλα λογισμικά περιγράφονται
    εκείνα που:
    • είναι κατάλληλα για την ηλικία, την κουλτούρα, το επίπεδο και τα ενδιαφέροντα των
    παιδιών
    3Ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΣΤΗ ΣΥΡΟ-ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ 597
    Εκπαιδευτική Πύλη Νοτίου Αιγαίου – www.epyna.gr
    • έχουν σαφείς στόχους, πολλές δυνατότητες και δίνουν έμφαση στην ενεργητική μάθηση,
    στον πειραματισμό και την επίλυση προβλημάτων
    • μπορούν να ενσωματώνονται στο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου
    • καλλιεργούν τη φαντασία και τη δημιουργικότητα των παιδιών
    • είναι εύχρηστα και αισθητικά ευχάριστα
    • προκαλούν και διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον των παιδιών
    • δίνουν στα παιδιά μία αίσθηση ελέγχου και έχουν κατάλληλη και αποτελεσματική
    επανατροφοδότηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή